Schrijven van user stories

Hoe maak je een User Story?

In de bovenstaande video leg ik uit hoe je een epic uitwerkt in een aantal user stories. In een vorige video heb ik uitgelegd wat een epic is: in feite een kort verhaal waarin je een idee voor een AI-toepassing beschrijft in termen van het doel, de waarde die een epic vertegenwoordigt, de grootte en omvang van een epic en hoelang het naar verwachting duurt om een epic te realiseren. Zo’n epic maak je om te gebruiken in een driemaandelijkse planning, vaak wordt een epic onderdeel van wat een quarterly business review of QBR wordt genoemd.


Maar zo’n epic is op een te hoog niveau beschreven om met een ontwikkelteam te kunnen bouwen, testen en implementeren. En daarom splitsen we een epic op in user stories. Een user story is een korte, eenvoudige beschrijving van behoeften van eindgebruikers. User stories zijn géén functionele beschrijvingen of requirements, maar ze maken duidelijk wat de eindgebruikers willen, wat zij nodig hebben en waarom. En ze worden geschreven vanuit het perspectief van een specifieke stakeholder.

Een voorbeeld van zo’n user story, deze gaat over de Monocam, een AI-toepassing van de Nationale Politie; je ziet er hierboven een foto van:


‘Als politiemedewerker wil ik een MONOcam AI-toepassing die controleert of een automobilist die op de snelweg rijdt een mobiele telefoon in zijn handen houdt, zodat het aantal ongevallen door afleiding in het verkeer omlaag gaat’.


En een andere user story over diezelfde MONOcam is dan:


‘Als automobilist wil ik een MONOcam AI-toepassing die niet de passagiers in mijn auto filmt, zodat de privacy van mijn eventuele passagiers voor altijd gewaarborgd is.’


Je ziet dat de beschrijving van zo’n user story een specifieke opbouw kent:


ALS …. wil ik … zodat ik …


Kort samengevat: Als [eindgebruiker] wil ik [een beschrijving van de AI-toepassing] zodat ik [een korte beschrijving van de reden waarom de AI-toepassing ontwikkeld moet worden]. En de voorbeelden laten zien dat een AI-toepassing doorgaans voor meerdere, verschillende eindgebruikers wordt ontwikkeld. Een user story wordt altijd beschreven uit het oogpunt van een van die eindgebruikers.


Voor het beschrijven van user stories zijn twee dingen belangrijk. Het eerste: ik heb het net al gezegd: schrijf user stories altijd volgens het principe Als X dan wil ik Y zodat Z. Daardoor wordt direct duidelijk voor wie een user story ontwikkeld wordt, wat er ontwikkeld wordt en wat de waarde is die door die ontwikkeling wordt opgeleverd.


Ten tweede: zorg ervoor dat je een user story beschrijft aan de hand van het SMART-principe. SMART staat voor specifiek: beschrijf het doel van een user story zo specifiek mogelijk. Je kan het eigenlijk beschouwen als het schrijven van een mission statement voor je doel. De M is van meetbaar: welke metrics ga je gebruiken om te bepalen of je het doelt haalt? Hiermee kun je de voortgang meten. Denk hierbij ook aan welke mijlpalen belangrijk zijn voor het opleveren van de producten binnen een epic. Dan acceptabel: geef aan hoe belangrijk een doel voor je is en wat je kunt doen om dat doel haalbaar te maken. Hou er rekening mee dat het soms nodig kan zijn om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen of om een gedragsverandering te realiseren. Of misschien heb je specifieke tools nodig of moeten er externe specialisten worden ingehuurd. Te vierde: hoe relevant is de user story: focus in de beschrijving van de user story op iets dat verbonden is met de bredere bedrijfsdoelen. Als je bijvoorbeeld een AI-toepassing wil gaan bouwen die meehelpt met de verkoop van een nieuw consumentenproduct, maar in de bedrijfsdoelen staat dat het bedrijf niet van plan is om uit te breiden naar de consumentenmarkt dan is de user story niet erg relevant. En het laatste aspect waaraan je aandacht moet schenken: tijdgebonden. Iedereen kan doelen stellen, maar als de tijdsplanning ervan niet realistisch is dan is de kans groot dat je ze niet gaat halen. Zorg voor een realistische en haalbare opleverdatum van de producten in de user story en soms werkt het ook gewoon goed om binnen de beschikbare tijd te gaan time-boxen.


En wanneer je dan een ideation sessie hebt gehouden, een aantal epics hebt beschreven in een epic onepager, en user stories hebt geschreven is het wellicht een goed idee om je resultaten te presenteren aan de beslissers en de AI-specialisten in je organisatie. Daarvoor is een Obeya Room een handige oplossing: plak alle resultaten naast elkaar op een muur en nodig iedereen uit om te komen kijken naar je dashboard:

Dat waren mijn tips voor het stapsgewijs uitwerken van ideeen voor AI-toepassingen in je eigen organisatie. Veel succes met de volgende stappen in de praktijk!


Share by: